Staw skokowy

Shin splints

Shin splints jest kontuzja która dotyczy rejonu dolnej części podudzia. Miejscem charakterystycznym w którym ból jest zlokalizowany to 1/3 dystalnej części piszczeli po stronie przyśrodkowej. Miejsce to można znaleźć idąć od kostki przyśrodkowej w górę po wewnętrznej krawędzi kości piszczelowej. Shin splint jest typową kontuzją wśród biegaczy. Ból występuje na początku biegu po czym może zniknąć aby pojawić się z duża intensywnością następnego dnia rano. Na piszczeli wyczuwalne może być zgrubienie oraz dodatkowo występować może zaczerwienienie, pieczenie czy charakterystyczne uczucie „obicia” piszczeli.

Przyczyny

Jest bardzo wiele czynników które wpływać mogą na wystąpienie dolegliwości jednak nie jest dokładnie poznana etiologia kontuzji. Wiadomo na pewno, że za dolegliwości bólowe przy shin splints odpowiedzialna jest okostna piszczeli. To ona ulega zapaleniu. Okostna jest to tkanka pokrywająca kość, jest ona wyjątkowo dobrze unerwiona. Przyjmuje się, że zapalenie okostnej w tym miejscu jest wywołane poprzez siły skręcające kość piszczelową pod obciążeniem które występuje podczas momentu przetaczania stopy po podłożu. Powodem wystąpienia niekorzystnych sił skręcających wywołujących dolegliwości mogą być:

  • Nadpronacja stopy
  • Zwiększona supinacja oraz duże wydrążenie łuków podłużnych stopy
  • Nieodpowiednie obuwie
  • Ograniczenie ruchomości w stawie skokowym
  • Niewystarczające rozciągnięcie mięśni łydki

Błędy treningowe:

  • Zbyt gwałtowne zwiększenie kilometrażu
  • Bieganie po twardej nawierzchni

Leczenie

Leczenie shin splints w pierwszej kolejności polega na opanowaniu stanu zapalnego piszczeli. Można zastosować leki lub maści przeciwzapalne i przeciwbólowe lub chłodzenie bolesnego miejsca. W drugim etapie należy popracować manualnie na mięśniach tylnej i przyśrodkowej stronie podudzia oraz zadbać o ich siłę i prawidłowe rozciągnięcie. Nie można zapominać również o prostownikach stopy które zazwyczaj są osłabione. Ostatnim etapem leczenia jest wyeliminowanie błędów biomechanicznych oraz treningowych. Należy zbadać stopę, dobrać prawidłowe obuwie i ustalić odpowiedni plan treningowy zakładający przede wszystkim bardzo stopniowe zwiększanie objętości treningowej.

Krzysztof Dymel